Eetstoornis ~ Herstel: Scary Food

Veel mensen met een eetstoornis hebben zogenaamd veilig, eng en verboden voedsel. Veilig voedsel is meestal zeer caloriearm en bevat dan ook weinig voedingsstoffen. Verboden voedsel is vaak erg vet en zeer calorierijk. Dan is er nog de categorie eng en dit is vaak heel erg persoonlijk. Wat voor de één eng is, kan voor een ander strikt verboden zijn of misschien wel veilig voedsel zijn.

Sommige dingen zijn “logisch” eng, maar soms hoor je ook dingen dat je denkt huh? Druiven bijvoorbeeld! Je zou zeggen: Is fruit en dus gezond. Druiven bevatten echter heel veel (natuurlijke) suikers en worden om die reden vaak weer eng. Wortels, ook zo’n voorbeeld. Is een groente, maar kan toch als eng of verboden worden beschouwd. Voor velen blijven koolhydraten ook nog lange tijd een no go area.

Zelf heb ik het meeste moeite met producten die suiker bevatten. De eerste stap die ik nam was het eten van chocola. Pure chocola. Dat schijnt namelijk gezond te zijn en bij mij moet er altijd nog wel een soort van functie zitten aan eten. Het moet wel zinvol zijn. Zomaar eten omdat het lekker is, daar zijn we nog niet. Dat stukje taart wat ik een poos terug gegeten heb? Ik kies dan voor de verse aardbeien variant. Zo creëer ik voor mijzelf een veilige haven, waardoor ik toch in staat ben een grens over te gaan. In dit geval een gebakje eten. Zo is en blijft het uitproberen en oefenen.

Ik had onlangs de overstap gemaakt van sojayoghurt naar magere yoghurt. Dat is een rare stap, want in sojayoghurt zit redelijk wat suiker en het bevat ook meer calorieën dan magere yoghurt. Dat komt omdat zuivel (op kaas na :-/ ik weet het, alle logica ontbreekt…) angstvoedsel is voor mij. Maar goed, ik ben dus overgestapt op magere yoghurt, daarna op halfvolle yoghurt en vervolgens naar de Griekse yoghurt. Deze is lekker dik en eet ik nu al een hele poos met vers fruit. Dat gaat heel goed, dus de volgende stap is vla. Ik heb nu de tussenstap gemaakt naar Optimel vla. Zonder suiker, mét zoetstoffen. Is het erg dan om Optimel vla te eten in plaats van gewone vla? Nee, absoluut niet, maar ik moet alle drempels een keer over. Ik heb geen zin meer in onverwachte paniekaanvallen als ik een keer ergens een ijsje of weet ik veel wat aangeboden krijg. De enige manier om het uit je systeem te krijgen is doen. Om vervolgens het bewijs te hebben dat je lijf niet ontploft, er niks geks in je hoofd gebeurd en je wereld niet ter plekke instort.

Heel soms eet ik iets, maar werkt het niet. Dan na een poosje is de angst weer terug. Dit heb ik nu bijvoorbeeld met druiven en bananen.

Wat moet er nog overwonnen worden?

  • Volle zuivelproducten
  • IJs (roomijs, softijs)
  • Druiven, bananen, perzik, abrikozen
  • Alle soorten gebak zonder fruit, maar ook nog steeds appeltaart. Aan appeltaart zit een emotionele lading. Ik voel dat het daarom moeilijker is dan bijvoorbeeld een stukje kwarktaart. Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe dat werkt.
  • Slagroom
  • Koekjes (behalve ontbijtkoek… omdat het woord ontbijt daar in zit en ontbijten is gezond…. )
  • Krenten- en rozijnenbollen
  • Broodbeleg: stroop, pindakaas, jam, chocoladepasta. Deze kan ik eventueel wel bij anderen eten of als ze in een miniverpakking zitten. Een hele pot in huis hebben zorgt voor teveel onrust.

Ik mag wel zeggen dat dit voor mijzelf zeer zinvol en erg leerzaam was. Er zijn dingen weer terug op de lijst en dat had ik voordat ik begon aan dit bericht nog niet toegegeven aan mijzelf. Zo zie je maar, goed om bij de les te blijven. ♥

About the Author

Posted by

Categorieën:

Eetstoornis, Persoonlijk

16 Reacties

hey
Inzicht is de eerste stap! En daarbij jezelf eerlijk aankijken, super!!!
oranje groente/fruit (perzik) heel gezond ennuh..ik heb nog een lekker gebakrecept (cakeachtig met aardbei en kruimellaagje met karnemelk erin) wat ik wil zeggen, je kan als je dit wilt aangaan tussenstappen nemen!
Bijv. crunchy koekjes van AH (groene rol) met havervlokken etc.. weet niet wat voor jou werkt maar ja.
In elk geval super dat je dit inziet en ook ermee bezig gaat.
Soms ist ook even ontdekken misschien wat je ook alweer lekker vond/vind?

Het is overduidelijk dat zo een lijst super persoonlijk is want bepaalde dingen waar jij moeite bij hebt zijn voor mij echt healthy dingen. Zo een beetje alle soorten fruit bijvoorbeeld. Wat ik vooral positief vind is dat de lijst eigenlijk vrij beperkt is en dat moet toch een goed gevoel geven denk ik.

By the way, leuke foto als icoontje 🙂

Hee hee!
Wat tof dat je hier zo over durft te schrijven. Echt respect.
Heel misschien kan ik je helpen. Maar misschien ook wel niet,
want ik begrijp niet hoe het is om bang te zijn voor voedsel.
Gezien jouw verhaal begrijp ik echter wel dat jij het wél bent!
Dus hier de tip: je kunt misschien zelf kwarktaart maken. Dan
weet je zelf wat je erin stopt. De producten die voor jou het minst
eng zijn! Je hebt van de Aldi bijvoorbeeld magere kwark met 0% vet,
maar wel bomvol eiwitten, dus low on fat en daarom misschien wat veiliger!

Ik hoop dat je er wat mee kunt en zo stap voor stap je angsten kunt overwinnen!

x

Marlies, wat lief van je! Ik heb daar eigenlijk nog niet zo over nagedacht… Maar het is wel een goeie, want inderdaad, ik weet dan exact wat erin zit en buiten dat vind ik (magere) kwark dus niet eng. Goed idee! Leuke is dat ik dan ook meteen een doel van het Day Zero Project heb gehaald. Ik heb namelijk nog nooit zelf een taart of iets gebakken 🙂

Lieve Marion, ik weet zeker dat je taart hartstikke lekker wordt! En ik hoop echt dat je al je doelen in de toekomst mag halen 🙂

Add a Response

Your name, email address, and comment are required. We will not publish your email.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

The following HTML tags can be used in the comment field: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <pre> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Pinkgbacks & Trackbacks

%d bloggers liken dit: