Eetstoornis ~ Herstel: Zelfexpressie

In mijn bericht Scary Food plaatste ik een lijstje met dingen die ik nog niet fijn vind om te eten. Op het eetstoornisforum schreef ik er ook over. Zowel hier, op mijn blog, als op het forum kreeg ik reacties. De verschillen in die reacties zette me aan het denken. De reacties hier waren … hoe moet ik dat verschil uitleggen? De reacties hier waren nuchter en positief, de reacties op het forum waren meer de diepte in en gericht op de stoornis. Waarom is dat nog angstvoedsel? Waar ligt de oorsprong van die angst? Wat ik overigens heel logisch vind, het is tenslotte een eetstoornisforum. Maar het is op dit moment niet wat ik nodig heb.

Laat ik het zo zeggen: Ik ben 90% hersteld, 10% zit nog in grijs gebied. Hier op mijn blog ligt de focus op de 90% hersteld zijn, op het forum op de 10% wat nog eetgestoord zou kunnen zijn. En dat zou kunnen zijn is wat ik nu wil loslaten. Ik ga nu dingen in stand houden die niet nodig zijn of nog erger, ik ga angsten creëren die er niet hoeven te zijn.

Ik denk namelijk dat ik er ben. Dit is zover als het zal gaan. Op het gebied van eten dan. Wat dat lijstje betreft uit mijn vorige bericht: Ja, druiven, dat is een eetdingetje. Het zij zo. Maar de rest is mijns inziens gewoon persoonlijke voorkeur. Als ik vroeger een krentenbol kreeg, dan at ik die met tegenzin op. Niet omdat ik bang was dat ik dik werd van die krentenbol, nee, ik was bang dat er harde stukjes in zouden zitten (ooit een keer een stukje tand afgebroken op iets wat in een krentenbol zat, dan krijg je dat). Als er vroeger aan mij gevraagd werd of ik slagroom op de taart wilde, antwoordde ik ‘nee’. Ik hou nu eenmaal niet zo van slagroom. Ik nam ook nooit slagroomtaart. Ook geen mokkataart. Ook geen chocoladetaart. Roomijs vond ik alleen lekker met TOVA dessertsaus. En dan nam ik nooit de chocolade, maar altijd de aardbeienvariant. Ik hou namelijk helemaal niet van chocola. Toen ik op de lagere school een keer tussen de middag bij een vriendinnetje ging eten, legde de moeder van tevoren uit: “Wij eten hier één boterham met zoet en de rest met hartig beleg.” Ik dacht dat dat was omdat ik anders teveel kaas zou eten. Het bleek echter andersom. Zonder die regel zouden de kinderen daar in het gezin alleen maar zoet op brood eten. Dus natuurlijk mocht ik ook alleen maar hartig eten! “Graag zelfs”, zei de moeder.

Ik moet nu mijn eigen voorkeuren gaan herontdekken gebaseerd op mijn eigen smaak. De afgelopen 25 jaar heb ik voorkeuren aan mijzelf opgedrongen aan de hand van calorieën en vetpercentages. Nu heb ik liever hartig dan zoet. Liever pasta dan aardappelen. Liever vanillevla dan chocoladevla. Ik voel weerstand tegen vlees. Ik ben al vegetarisch sinds mijn jeugd. Ik voel ook weerstand tegen suiker. Ik heb al een slecht gebit. Bovendien verpest suiker de smaak van mijn koffie en knispert het. Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het knisperend eten of eten met harde stukjes erin. Gruwel!

Ik zal altijd moeten waken dat ik (niet) eten niet als middel ga gebruiken om mijn verdriet te verwerken of leegtes te vullen. Het is voor mij namelijk een heel makkelijk en zeer doeltreffend middel. Het is nu aan mij om uit te zoeken hoe ik op een gezonde manier met mijn emoties om kan gaan. Hier wacht de volgende uitdaging: Zelfexpressie.

Express yourself!

17 thoughts on “Eetstoornis ~ Herstel: Zelfexpressie

  1. mooi bericht
    WAt je zegt over het forum vind ik wel logisch…bij eetstoornissen is het stukje voeding en waarom je dingen wel/niet neemt natuurlijk ook een item..is het eetstoornis is het smaak etc.
    Echter het is ook goed om los te laten, verder te gaan, te denken wat jij hierboven schrijft, ik hou meer van hartig! Prima toch!
    (olijvenijs ;-)…als het jou puur om kCal zou gaan zou je ook geen kaas eten denk ik dan!

    Dit klinkt weer als een stap!!
    Fijne dag

  2. Ik vind het echt heel erg knap van je dat je zoveel inzicht hebt in jouw eetpatroon. En daarnaast dat je zo ontzettend goed bezig bent wat betreft je eetstoornis. Hopelijk kan je nu ook de volgende stap nemen en deze angsten gaan loslaten. Heel veel succes!

    1. Het is nu een kwestie van bij de les blijven en vooral eerlijk zijn naar mezelf. Het gerommel is voorbij en dat lucht wel enorm op. Dank je voor je succeswensen!

    1. Dank u hartelijk voor deze bevestiging! En dat meen ik serieus. Soms is het onderscheid voor mij bijna niet meer te maken waarom ik iets wel of niet eet. Ik mag inderdaad ook gewoon ergens nee tegen zeggen, OOK omdat het een dikmaker is. Djw, Thomas.

  3. Wat ben je van ver gekomen en je mag trots zijn op wat je nu hebt bereikt. Enne hoewel zoet soms best lekker is, als ik mag kiezen tussen hartig of zoet dan kies ik ook voor hartig.

  4. Ik denk idd dat er ook een hoop persoonlijke smaak om de hoek komt kijken. En Marion, wat maakt het allemaal uit, eet waar jij je fijn bij voelt. Ondertussen heb ik zeker het idee dat je de juiste keuzes maakt en al zijn die keuzes anders dan bij anderen, so what!?

  5. Ik denk eigenlijk dat alle mensen wel van die eetgewoontes hebben joh… In die zin: good for you dat je op zoek gaat naar waar jij van kan genieten en de dingen waar je echt gewoon geen zin in hebt of die je niet lust achterwege laat. Zo doen andere mensen dat toch ook? 😉
    En ja, de lijn tussen doen wat je gevoel zegt en wat een “restje eetstoornis zou kunnen zeggen” is niet altijd duidelijk, maar ook daar kan je in groeien, vind ik. Mijn ervaring is dat je door te experimenteren ook dat wel leert aanvoelen.
    Ik eet zelf ook liever geen slagroom, gewone suiker (niet in koffie, wel in thee), schorseneren, witloof, spritskoeken (jakkes), rode saus met room in,… Om maar te zeggen: iedereen heeft voor- en afkeuren voor voedsel, of je nu een eetstoornis (gehad) hebt of niet 😉

    1. Het is even wennen na zo’n lange tijd om te luisteren naar je gevoel en je smaak in plaats van getalletjes te lezen. Bedankt voor je fijne reactie. Had ik precies even nodig 🙂

  6. Ik volg je blogs over de eetstoornis zonder al gereageerd te hebben. Het geeft me inzicht in iets waar ik zelf geen kennis van had of zelfs bij stilstond. 🙂

  7. Hey Marion,
    Als ik je tekst van vandaag lees, dan denk ik: dat lijkt helemaal niet op een eetstoortnis (voor zover ik daar iets van ken natuurlijk). Maar gelijk wie je de vraag stelt, kan zo’n lijstje maken met dingen die ze graag eten en minder graag en daar af en toe ook waarschijnlijk een (grappige) reden bij bedenken. Ik eet bijvoorbeeld graag chocolade maar geen verwerkte chocoladeproducten (chocolademelk, choco, chocoladetaart, chocomousse,… allemaal bah voor mij. :-)). Vraag me niet waarom hé, het is gewoon zo. Ik vond deze tekst dus heel normaal. Volgens mij ben jij heel erg op de goede weg. Maar ‘k versta wel dat je zegt dat het in het achterhoofd nog altijd meespeelt. Dat je er over nadenkt en dat het een zoektocht is om te (her)ontdekken. De grens tussen wat is persoonlijke smaak en wat is een gevolg van mijn eetstoornis zal misschien altijd wel wat vaag blijven. Aan de andere kant denk ik dat je er zeker niet teveel moet over piekeren. Als het echt terug de kant van de eetstoornis opgaat, dan gaat je gevoel je dat zeker vertellen. Gewoon eerlijk zijn met jezelf en zeker niet te streng. Mensen die zeggen dat ze alles graag eten, die liegen gewoon. 🙂
    Veel succes met het verder ontdekken !

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s