Eetstoornis~Herstel: Long Time No See

Hoe gaat het ondertussen met eten? Heb ik al enig ritme te pakken? Is er al ergens een soort van regelmaat te bekennen? Nou, die regelmaat is er wel, maar niet zoals ik die een paar maanden geleden in gedachten had. What’s going on? Eigenlijk is het heel simpel: Het eten heeft mijn prioriteit niet op dit moment. Ik heb zoveel dingen waar ik aan moet werken dat het wat naar de achtergrond is verdwenen. Gelukkig kan ik het me wel veroorloven, want ik ben ver genoeg hersteld. Toch voelde ik de behoefte om op te schrijven wat ik nou precies at in een week. Het resultaat was ernstig eentonig. Tot voor kort weet ik dat aan mijn eetstoornis, maar ik denk dat er nog een reden is.

Buiten het simpele feit dat ik nooit een gevarieerde eter ben geweest, hou ik van orde en regelmaat. Doe ik graag dingen die mij bekend zijn. Dat voelt veilig en daar grijp ik snel naar terug op momenten dat het op een ander vlak te ingewikkeld wordt. Is dat goed of slecht? Dat zal me voor nu even worst wezen. Prioriteiten stellen, dát is voor mij nu echt het belangrijkste. Als ik nu mijn andere angsten op orde kan houden door eentonig te eten, waarom zou ik dat niet doen?

Dat was wat ik mijzelf vertelde de afgelopen dagen als ik opschreef wat ik gegeten had. And then, finally it hit me. Hallo valkuil. Hallo schijnveiligheid. Hello sneaky bitch, how did you get in here? And with a big grin on her face she said: ”Oh sweetheart, didn’t you notice? You left the door unlocked.”

Maandag
Ontbijt: Verse sinaasappelsap, banaan, bekertje activia yoghurt.
Lunch: 2 volkoren crackers met kaas en komkommer.
Avondeten: Groentepizza.
Drinken: koffie, water, 1 Radler.

Dinsdag
Ontbijt: Verse sinaasappelsap, banaan, bekertje activia yoghurt.
Lunch: Meergranenpistolet met kaas en komkommer.
Avondeten: Gebakken ei van 2 eieren op 2 boterhammen.
Drinken: koffie, water, 2 Radler.

Woensdag
Ontbijt: Verse sinaasappelsap, banaan, bekertje activia yoghurt.
Lunch: 2 volkorenboterhammen met kaas en komkommer.
Tussendoor: Blikje kidneybonen
Avondeten: Lekkerbekje met doperwtjes en een beetje mosterd.
Drinken: koffie, water.

Donderdag
Ontbijt: Verse sinaasappelsap, banaan, bekertje activia yoghurt.
Lunch: Pistoletje met kaas en komkommer. Mini krentenbol.
Avondeten: Pannenkoeken.
Drinken: koffie, water, 1 Radler.

Vrijdag
Ontbijt: Verse sinaasappelsap, banaan, bekertje activia yoghurt.
Lunch: Kaasstengel. 2 mini krentenbollen.
Avondeten: Roerei met groenten.
Drinken: koffie, water, 2 Radler.

Zaterdag
Ontbijt: Verse sinaasappelsap, banaan, bekertje activia yoghurt.
Lunch: 1mini krentenbol. 2 droge speltcrackers.
Avondeten: Pannenkoeken.
Drinken: koffie, water, 2 Radler.

Zondag
Ontbijt: Verse sinaasappelsap, banaan, bekertje activia yoghurt.
Lunch: 2 crackers met kaas en komkommer.
Tussendoor: 2 droge speltcrackers.
Avondeten: Rijst met ei, groenten en loempiasaus.
Drinken: koffie, water, 2 Radler.

Waar zijn de boterhammen? Waar zijn de drie tussendoortjes? Waarom regelmatig geen koolhydraten bij het avondeten? Dat gebeurt er dus als je denkt dat je ver genoeg bent in je herstel en eten niet meer tot één van je eerste prioriteiten behoort. Kan je volledig genezen van een eetstoornis? Jazeker, daar ben ik ondertussen van overtuigd. Je zult alleen altijd op je hoede moeten blijven en de boel niet laten verslappen. Zeker niet als je net hersteld bent! Stug blijven checken of die deur goed achter je in het slot valt, want zoals je ziet: That sneaky bitch is always right behind you. ❤

Even een toevoeging ter verduidelijking, want ik merk aan de reacties dat jullie mij gerust proberen te stellen door te zeggen dat mijn eten nog best goed is. Ik bedoelde geenszins dat de eetstoornis terug is of dat ik niet voldoende eet. Wat ik meer bedoelde is hoe sneaky het er weer in kan sluipen met miniminiministapjes. Dat dat het gevaar is in combinatie met het zelf niet doorhebben, maar ook je omgeving die niets doorheeft. Wees alert als je een eetstoornis hebt of iemand kent in je omgeving die er tegen vecht. Het gaat sneller dan je denkt. X

23 thoughts on “Eetstoornis~Herstel: Long Time No See

  1. Opstaan en weer door gaan! Je hebt het zelf in de gaten al dus das top! Ik vraag me wel stiekem af of je al een beetje begint te tokken (als een kip) met al die eieren! 😉

    1. Dat is een beetje het lastige. Het eten op zich oogt niet zo raar. Iemand met een eetstoornis zal echter meteen zien wat ik (onbewust) aan het doen ben. Van boterham naar cracker. Een keer geen beleg. Een keer geen koolhydraten. Etc. Voor mij zijn dit stappen die ik in een week of twee achteruit kan zetten, maar ik doe er twee maanden over om ze weer op te pakken. Daarom is het oh zo sneaky allemaal en ben ik inderdaad zo blij dat ik me er bewust van ben. Vanavond was er weer afwisseling 🙂

  2. HOu haar buiten!!
    goed dat je het even opschrijft…hihi..ik zou trek hebben..

    Maar…je hebt wel een ritme en je zet wel stappen en eet dingen die je nooit at en op plekken waar je nooit at! Dus…
    Succes

    1. Dat snap ik en ik ben blij met een ritme en met zes maanden geleden sta ik nog steeds in de plus, maar in 2 weken tijd 2 maanden terug is gewoon niet goed. Iets wat je ook niet moet willen denk ik.

      1. goed dat je het je bewust bent dat is denk ik de sleutel Marion! Ik zei dit ook omdat je niet moet onderschatten wat je nu allemaal anders doet enz!
        Sterkte en succes!!

  3. Ik dacht eerst: wow wat eet je weinig. Maar toen besefte ik met gelijk dat je nog steeds herstellende bent. Ik denk dat we allebei soms vergeten dat het altijd een strijd blijft.

  4. Net als jij eet ik ook weinig of geen koolhydraten, geen brood en ook geen suiker. Maar voor mij is het een vrijwillige keuze. Alhoewel, ook weer niet, want van snelle koolhydraten en suiker krijg ik een gigantische energiedip waar ik helemaal van begin te trillen. Vier jaar en twee maanden geleden had ik dat nog niet. Daarna wel omdat ik het chronisch vermoeidheids syndroom heb. En een depressie… En ernstig doorzettingsvermogen. We hebben dus wat gemeen 😉 Via Narda kwam ik op je blog. Je schrijft leuk. Ik kom vaker!
    Groetjes Mirjam Kakelbont, a.k.a. Kakel
    Een bloemetje voor je ->-@

  5. Maar lieverd, alleen al het feit dat jij je er NU bewust van bent en dus actie onderneemt betekent al dat je zo veel verder bent! Wees alert is denkt ik wel een heel goed advies. Ook bij mijn depressie. Vandaag besefte ik me weer dat ik helemaal niet klaar ben om mijn medicatie af te bouwen, nee ik stop dingen juist weg en denk dat het allemaal weer goed is… TingTingTing daar gaat t belletje hoor.. Alert zijn en anderen erop wijzen.. Super goed!

  6. Ik schrok ervan hoe weinig je eet en ik mis echt een heleboel belangrijke voeding. Maar ik heb je verhaal en de comments een paar keer gelezen en op me in laten werken en ik begrijp het. Daarbij zet het me pijnlijk aan het denken. Die sneaky bitch is fucking gemeen. Ik voel me sinds kort ontzettend groot en sterk naar die bitch maar door jouw stuk wordt ik weer even wakker geschud en op scherp gesteld… Het is een stille sneaky sluiper die ongemerkt weer toe kan slaan. Ik haat haar!!!

  7. Ja ik had ook direct zo iets van, dit klinkt als een dieet van iemand die gewoon zo min mogelijk slechte dingen wil eten. Weet je wat het is meis dit is wat je gewend bent, je ziet het zelf nu ook in een heel vroeg stadium en je bent allert dat is het belangrijkste xxx

  8. Hé, maar je hebt het wel opgemerkt! Goed hè!
    Tellen en schrappen is inderdaad zo’n valkuil, en dat doe je ondertussen onbewust, omdat het een mechanisme is, dus ik begrijp je wel als je even een alarmbel hoort gaan. Dat had ik ook toen ik vegetarisch begon te eten en veganisme ook wilde in mijn eetpatroon. Nu ik op de weegschaal twee kilo minder zie staan, begint het alarm ook heel hard af te gaan. Maar goed, ik vind het knap dat je toch opmerkte dat er dingen niet kloppen. Dan kan je gewoon keihard actie ondernemen. Misschien moet je net aandacht besteden aan de dingen die je niet altijd neemt?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s