Gewichtstoename

mandarijn

Het nieuwe jaar is begonnen. Tijd voor alle goede voornemens. Half Nederland is op dieet. Half Nederland is aan het afvallen. En ik? Ik ben aan het aankomen.

Gewichtstoename
Ja, ik ben aan het aankomen. De kans is groot dat dat door de ophoging van de paroxetine komt. Op de bijsluiter staat gewichtstoename als een vaak voorkomende bijwerking. Toen ik in juli 2014 begon met de paroxetine ben ik ook aangekomen, maar omdat dit samenging met het herstellen van mijn eetstoornis, heb ik dit niet aan de paroxetine toegeschreven. Dat doe ik nu wel. Toen ik het de eerste keer met mijn psycholoog had over het ophogen van de antidepressiva, heb ik er wel over nagedacht. Zou het mijn eetgestoorde gedachten niet weer gaan triggeren? Godzijdank, is dat niet het geval. Sterker nog, ik heb het idee dat ik mijn lichaam alleen maar meer ga accepteren nu ik wat zwaarder wordt. Me geestelijk beter voelen, (hopelijk) niet meer terugvallen in die gitzwarte put, weegt zoveel zwaarder dan die paar kilo extra. Hoeveel kilo het zijn? Ik heb geen idee. Ik heb tenslotte geen weegschaal meer in huis.

BMI
Met een lengte van 1,86 meter mag ik maximaal 86 kilo wegen om nog in de categorie gezond gewicht te vallen. Zelf neem ik die BMI-richtlijnen niet zo nauw meer. Ik vind ze niet meer van deze tijd. Het feit dat de waarden naar beneden zijn aangepast, terwijl de gemiddelde mens juist langer en zwaarder wordt, zegt mij al genoeg. De laatste keer dat ik mij gewogen heb gaf de weegschaal 83 kilo aan. Nog 3 kilo erbij en ik zou overgewicht hebben en op dieet moeten. Ik vind dit onzin. Ten eerste zie ik er prima uit, maar nog veel belangrijker; ik heb geen klachten. Dus wat nou als ik me gewoon goed voel? Als ik beweeg naar wat ik kan, normaal eet en zelden ziek ben (chronische en psychische klachten buiten beschouwing gelaten)? Moet ik dan zo nodig op dieet? Alleen om qua gewicht weer in een door de medici en maatschappij goedgekeurd hokje te passen? Nee, daar pas ik echt voor.

Wat is waar?
Het is maar al te gewoon geworden om te luisteren naar de berichten uit de media en om advies te vragen aan de mensen in onze nabije omgeving. Maat 36 is wel wat klein. Maat 44 is echter te groot. Mavo stelt niets voor. Studeren, dan tel je pas echt mee. Sporten. Je moet sporten! Minimaal drie keer in de week. Geen vlees eten. Nee, juist wél vlees eten. Geen zuivel. Wel zuivel. Iedereen heeft een mening en we denken maar al te gauw dat we er goed aan doen om die mening te delen met iedereen die die mening niet deelt. Vaak komt dat uit een goed hart, maar wat we niet beseffen is dat we daarmee de ander heel onzeker maken. Die weet vervolgens niet meer wat hij nou wel of niet moet geloven. Naar wie hij nou wel of niet moet luisteren. Het antwoord is heel makkelijk: Luister eens wat meer naar jezelf.

Luisteren naar jezelf
We zijn het zo onderhand verleerd om naar onszelf te luisteren. Toch, als je goed luistert, de ene keer naar je verstand, de andere keer naar je gevoel, dan weet je precies wat jij op welk moment van de dag nodig hebt. Luister ook meer naar je lichaam. Ben je moe? Ga een uur eerder naar bed. Dat mag. Daar hoef je je niet schuldig over te voelen. Voelt je lichaam slap? Ga een keer niet hardlopen, maar neem een dag rust. Heb je trek in zout, zoet of vet? Eet het. Dan heb ik het natuurlijk niet over lekkere trek, maar echt de drang van je lichaam naar een bepaald soort voedsel. Als je daar goed naar luistert, dan zul je zien dat het steeds makkelijker wordt om weer op jezelf te vertrouwen. Dat je steeds beter aanvoelt wat jij en je lichaam nodig hebben. Dan hoef je niet meer in een grafiekje te kijken om te controleren hoe je je voelt of hoe je je zou moeten voelen. Leer luisteren naar jezelf. Het zal je goed doen. ♥

About the Author

Posted by

Categorieën:

Eetstoornis, Persoonlijk

57 Reacties

We kunnen elkaar de hand geven, ook ik ben aan het aankomen. In mijn geval dan wel bewust, omdat ik vanzelf al vrij slank ben en rond de kerstperiode (meer stress, meer activiteiten, later naar bed) altijd extra afval. Die kilo’s wil ik er in januari graag weer bij hebben, ik voel me veel fitter als ik boven de 65 kilo blijf. Ik kan dan ook niet anders dan het helemaal met je eens zijn, niet teveel naar cijfertjes kijken maar voelen wat bij je past, dat is voor mij ook de beste manier.

Wat goed! Je hoort maar al te vaak dat mensen dan liever onder die 65 blijven ”want dat is hun ideale gewicht”, terwijl ze zich met 5 kilo extra misschien wel veel beter en energieker voelen. Super om te lezen dat jij luistert naar hoe je lichaam reageert. Mooi.

Wij kunnen elkaar niet de hand geven, want je bent veel te ver van mij verwijderd.
Mag ik je eerst feliciteren met je prachtige foto. Iets onnozel op het eerste zicht, maar hoe mooi kan de binnenkant van een citrusvrucht zijn? De symmetrie, de vochtige partjes,… Zonde om zoiets op te eten.
Gewicht – ik vecht er dagelijks tegen. We zijn thuis met vier broers, en drie ervan hebben serieus overgewicht. Mijn gewicht zal binnen die BMI-normen liggen, en dat zou ik toch liever zo houden. Gewoon omdat ik me wel ongelukkig zou voelen mocht ik mij morgen een beha moeten aanschaffen omdat mijn borsten anders heen en weer klutsen bij het lopen.
‘Luister naar jezelf’, zo is dat. Ik heb af en toe een fragment van Marion gezien op foto’s die je deelde – je lijkt me absoluut niet ‘dik’. Je voelt je goed – houden zo !!!

Lijkt me verstandig om je gewicht in de gaten te houden als je weet dat er wellicht een erfelijk dingetje meespeelt. En belangrijker, jij voelt je daar beter bij. Dáár gaat het om! Helemaal goed. Wat je zegt, ik ben ook niet dik (en als zou ik wel dik zijn, soi), maar daarom stoort die hele BMI richtlijn me zo. Ik kan nog best een paar kilo aankomen zonder een onoverkomelijk gezondheidsrisico te lopen. Het feit dat ik niet kan sporten speelt een rol. Kan ik de rest van mijn leven op een wortel gaan knagen, maar sorry, daar word ik niet blij van. En jij ook niet 😀

Die mandarijn is op. Net weer een nieuw kistje gekocht. Ze zijn overheerlijk!

Je slaat de spijker op z’n kop!
Luister gewoon eens naar jezelf. Ik word zo langzamerhand een beetje chagrijnig van al die lijnende mensen. Het overgrote deel heeft niet eens overgewicht of misschien een paar kilootjes.

Wat betreft de paroxetine, ik ben er ook van aangekomen.
Heeft deels denk ik ook te maken met verbeterde eetlust.
Kan erg genieten van lekker eten en ik maak mij niet meer druk over de calorieën! Lang leve het eetstoornisvrije leven!

Zolang het goed voelt en het geen gezondheidsklachten geeft, vind ik het prima. Liever een paar kilo teveel, dan terug naar die vreselijke eetstoornis.

Nu dit niet belangrijk meer is, is er tijd om te werken aan de problemen, die de eetstoornis steeds aanwakkerde.

Je hebt zulke mooie stappen gezet Marion! Dat je nu zo positief naar je eigen lichaam kunt kijken is toch geweldig.
Wees trots!!!

😘Wilma

Precies zoals jij het zegt. Je moet je goed voelen, je gezonde verstand gebruiken. Tijdens mijn eetstoornis was ik zo in de focus op al die getallen en het werd nog eens bevestigd vanaf alle kanten, zowel in positieve als negatieve zin. Eindelijk weer kunnen vertrouwen op je lichaam. Dat is ook iets wat ik echt gemist heb tijdens de eetstoornis. Dank je! X

Dat is een reden dat ik liever niet zulke artikelen lees. De maatschappij kan mijn rug op. Het gaat er om dat je er zelf prettig bij voelt. Is dat wanneer je wat aankomt prima toch?! En je geestelijk beter voelen is veel belangrijker dan de bijwerking van de gewichtstoename. Wat is nou een paar kilo. Dus trek je er niks van aan. Ik ben juist blij als er een iets hoger getal (3 kilo extra zou al prima zijn) op de weegschaal staat (voel me soms te dun) en kijk ook echt niet naar statistieken of grafiekjes. Voelde mij het mooiste toen ik zwanger was en 10 kilo erbij had. Dan zit ineens niemand te ‘zeuren’ want ja dan mag het…. Typisch eigenlijk.

Wijze woorden Marion. 🙂 Je hebt op mijn blog gelezen hoe onzeker ik werd van al die (tegenstrijdige) adviezen. Ik heb er nu voor gekozen naar de diëtiste te luisteren, maar ik moet vooral niet vergeten dat ik diep van binnen zelf vast ook wel weet wat goed voor me is. Ik vind dat heel erg moeilijk. Hoe heb jij dat geleerd? Oh en ik merk dat ik wel heel graag weer in het hokje gezond gewicht wil passen. Aankomen moet nu ik wel, gezien mijn klachten, maar anders zou ik dat denk ik ook willen.

En dat vind ik echt een verstandige keuze om naar je diëtiste te luisteren. Je ziet anders door de bomen het bos niet meer en niet alleen dat, het gaat ook irriteren. Je volgt in deze situatie als je gevoel en wat voor jou goed voelt. Gewoon blijven doen zo.

Dat vertrouwen krijgen in je lichaam en ernaar luisteren heeft bij mij heel lang geduurd. Toen waren alle issues met eten al een poosje voorbij. Voor jou heel vervelend, maar ik denk dat het voor jou heel moeilijk is om nu naar lichaam te luisteren en dat komt omdat in jouw geval het niet (zoals bij mij) om een paar kilo gaat. Bij jou is er sprake van medisch risico. Dat verstoort een heleboel in je lijf, dus vertrouwen op de signalen is dan moeilijk. Ik denk dat als jij straks gaat aankomen, dat het eerste signaal wat jij krijgt heel eenvoudig zal zijn: warmte en energie.

Naar je intuïtie, je gevoel luisteren kan echter altijd en dat doe je nu ook door even een stilte in te lassen op je blog over je gezondheidssituatie. Ik denk dat dat al een perfect voorbeeld is van goed naar jezelf luisteren. XXX

Je hebt volkomen gelijk. De media sleurt je overal mee naar te doe. Wat volgens hun wel en dan weer niet goed is, wat de idealen zijn, wat jou goed zou moeten doen voelen.. Naar jezelf luisteren is inderdaad het belangrijkste wat er is. Mooi artikel!

ik sta bijna nooit op de weegschaal, ik kreeg pas 3x de vraag of ik was afgevallen, ik zie het zelf niet..
Het plan stoppen met roken vind ik eng, niet alleen om het stoppen maar toch wel om het aankomen.. (trouwens na verdiept te hebben in de medicijnen om te stoppen zag ik dat 1 van de bijwerkingen depressive klachten zijn, dat vind ik in mijn geval nog enger erger dan aankomen)

Wat een goed artikel! Ik ben zelf al enige tijd aan het aankomen door de medicatie, maar ik heb het weten te accepteren. Ik voel me liever goed dan dat ik slank ben. Goed stukje over dat naar jezelf luisteren, dat moeten we echt steeds meer doen

Wat een mooi laatste stuk. Doet me goed. Het is namelijk niet alleen van toepassing op eten, of bewegen. Het gaat in mijn ogen over zoals je aangeeft op jezelf leren vertrouwen. Dingen hoeven niet perfect en je weet heel goed wanneer je goed of niet goed bezig bent. Daar zijn geen handleidingen ( hoe aantrekkelijk ook) voor nodig.

Nou die eetstoornis heb je wel overwonnen hoor! Er zijn zoveel mensen obsessief met eten en bewegen nodig. Jij dus niet meer, heel mooi.

Toen ik de eerste keer AD ging slikken kwam ik behoorlijk aan, maar dat kwam goed uit want ik was te dun. Achteraf gezien kwam het omdat ik stopte met fysiek werk en kantoorwerk ging doen 🙂 Afgelopen jaar niets aangekomen door de AD, dus zeg het maar…

Heel erg mooi geschreven. Doen wat goed voelt. Op een gegeven moment is er natuurlijk wel een punt waarop het op de lange termijn ongezond zou zijn, maar dat is echt niet als je net 1 kilo (of zelfs 5?) over het randje van overgewicht zou zitten. Overal hoor je zoveel tegenstrijdige berichten… Doen wat goed voelt voor JOU! Goed bezig 🙂

Ik denk dat je zelfs met 10 kilo over de grens nog gezond kunt zijn, net als dat er mensen zijn die zo smal en iel gebouwd zijn dat ze hun hele leven ondergewicht zullen hebben. Je zult echter zelf je gezonde verstand moeten gebruiken wanneer je een vermoeden hebt dat iets je lichamelijke gezondheid schaadt. En dan kunnen we “gezonde verstand” heel erg letterlijk nemen, want op het moment dat jij en ik diep in onze eetstoornis of angst zitten, dan kunnen we dat niet meer zelf. Dan heb je de hulp van anderen nodig om dat voor jou te bepalen. Dan komen de richtlijnen als gewicht en bmi in beeld en dat zijn dan hele handige hulpmiddelen om weer op de goede weg te geraken. X

Wat heb je dat prachtig gezegd, Marion! We zouden inderdaad meer naar ons lichaam moeten luisteren. Zo ben ik ook afgestapt van volledig vegetarisch eten, omdat ik steeds meer echte cravings had naar vlees. Nu ik weer een keer per week toch weer vlees of vis eet, voel ik me veel beter en merk ik dat mijn gewicht ook weer ‘gezond’ is (wat bmi’s ook zeggen, ik zeg dat onder de zestig gaan met 1m82 niet goed is :p)

Dus ik leef naar hoe ik me voel en hoe mijn lichaam reageert. Soms moet ik ook even heel erg stilstaan en zeggen: heb je hier nu echt zin in? Want als ik moe ben, grijp ik snel naar energierijk voedsel. Lees: veel suikers en vetten. En laat dat nu net zijn wat mijn lichaam niet nodig heeft. Luisteren naar je lichaam is dus soms even verder gaan dan de eerste indruk 🙂

Ik merk dat als ik de dag begin met een korte meditatie in stilte, dat ik meteen veel beter contact heb met mijn lichaam. Ik kan veel makkelijker de “zin in” en ”wat heb ik nodig” van elkaar onderscheiden. Wat jij doet met vlees/vis eten, dat is nou echt precies wat ik bedoel. Ik heb dat regelmatig met zuivel. Ik ben nu even een periode helemaal into fruit en yoghurt. Geen idee waarom, maar ik heb het idee dat het goed voor me is nu. Nou ja, en blijkt straks in ons volgende leven dat het allemaal klinkklare onzin was, dan hebben we er in ieder geval van genoten 😀

mooi te lezen hoe jij steeds meer hebt leren luisteren naar jezelf. Ik ben ook stevig van mezelf en dat is (zeker in mijn omgeving) soms best wat lastig, zeker omdat ik vroeger wel stevig maar slank was en nu niet meer zeg maar…toch heb je gelijk, wat zegt een maat/gewicht!

Luisteren naar jezelf in elk opzicht is soms (uh vaak) zo lastig, zeker als je altijd hebt geleefd zoals er van je verwacht werd of zoals je dacht dat er van je verwacht werd.

Mooi blog in elk geval!

De foto vind ik gaaf!! Heb je dit met een speciale lens gemaakt?

Succes met alles weer!

Luisteren naar jezelf is niet makkelijk. Ik heb er echt heel erg lang over gedaan en soms lukt het me nog niet. Ik blijf het iedere dag opnieuw proberen. Een maat/gewicht kán een heleboel zeggen, maar soms ook helemaal niets. We denken vaak zo zwart-wit ten koste van een boel gezond verstand.

De laatste tijd maak ik geen foto’s meer met mijn Canon. Deze stond in een oude map. Ik heb ‘m wat bewerkt, maar wanneer en hoe ik ‘m gemaakt heb? Ik heb geen flauw idee. Ik denk met de 18-55 mm lens.

Dank je wel marion. Zelf pas in niet in de bmi norm, met een klein postuur en een brede bouw kan ik gewoonweg niet aan de maximale aantal kilo’s voldoen. Nu overgewicht lijkt het niet te zijn maar toch is het erg moeilijk om altijd te zeggen dat je buiten de norm valt. Een prachtige boodschap vandaag ❤

Dat bedoel ik. Dan zeggen mensen snel en makkelijk: uitzonderingen op de regel, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat niet prettig is. Ik viel voorheen ook altijd buiten de hokjes met mijn lengte. Dan kan iedereen het willen goed praten; buiten de norm vallen is gewoon een naar gevoel. ♥

Echt helemaal te wowie dit stuk. Ik denk dat je al heel ver bent in de verwerking van eetproblemen. Bij mij raak je hiermee precies de snaar die weer een sterretje toevoegt aan deze dag ❄

Naar jezelf luisteren is zo belangrijk. Gelukkig doe ik het steeds meer, maar ik heb het wel moeten leren. Als je lekker in je vel (en lichaam) zit, is dat het belangrijkste.

Wat een onwijs mooi artikel Marion en naar onszelf luisteren, we doen het te weinig. Ik heb geleerd om dat steeds meer en vaker te doen en dat voelt goed. Cijfers, wat zegt dat! Gevoel daar draait het om ❤

Wat goed geschreven! K heb nog wel eens moeite.. maar je hebt helemaal gelijk. En met de operatie die ik nu krijg heb ik vet in mn bil nodig.. zijn ze toch nog ergens goed voor die vetjes haha.

Die momenten zullen altijd wel blijven, maar niet meer op de manier dat ze onoverkomelijk lijken. Gelukkig zijn het momenten. Spannend de operatie. Heel veel sterkte en succes! X

Heel goed!! Dat is waar ik ook naar luister.
Soms heb ik enorme trek in tomatensoep. Dan eet ik dat.
Nu helemaal, nu mijn lichaam zo zwaar aan het werk is, luister ik naar wat hij aangeeft. Want waarschijnlijk zit er een te kort, wat ik daarmee moet gaan aanvullen.

Geniet en luister naar jezelf. Je hoeft echt niet perse 36 te hebben, beter gezegd, bij veel vrouwen boven de 20 a 25 vind ik het persoonlijk niet eens mooi. Jij moet je goed voel met jezelf. Zelf draag ik meer dan 1 maatje te veel, wil wel wat kwijt, maar voor een 36 zal ik nooit gaan. Heb ik daar nu de energie voor, nee, wil ik het, nee, doe ik het, ooit. Ik voorkom wel dat er niet nog 2 maten bijkomen.

Mooie blog! Ergens merk ik dat ik blij ben dat je er zo open overschrijft. Ik ben ook iets aangekomen en ik vind dat enorm lastig en merk dat het lezen van dit blogje me goed doet. Want ik weet dat je gelijk hebt; het gaan om je goed voelen etc.

Enorm dapper dat je er zo open over bent! Bedankt ♡

Ik ben heel erg aangekomen door psychofarmaca. Tot op het punt dat ik echt veel te veel weeg voor mijn lengte. Niet alleen volgens de BMI-normen, maar ook volgens mezelf. Ik begin er klachten door te ontwikkelen. Toch neem ik hier momenteel vrede mee. Liever een beetje dikker, maar wel psychisch gezonder dan dunner en een hoopje ellende. Ik probeer nu wel op mijn eetpatroon te letten, maar zelfs de huisarts zei dat ik met de medicatie die ik neem niet ga kunnen afvallen. Het is dus kwestie van de schade beperken.

Soms heb je inderdaad weinig keus. Het kan dus zelfs nog een stapje verder dan wat ik in mijn artikel beschrijf. Ik hoop dat de klachten beperkt blijven. Sterkte en bedankt voor je aanvulling.

Een artikel naar mijn hart! Je hebt helemaal gelijk, luister naar je lichaam. Iedereen heeft een mening over voedsel, soms is iets goed en een maand later weer fout. Ik doe wat mij het beste lijkt, en soms eet ik gewoon even veel lekkers dan goed is ;-). X

Dat laatste is helemaal waar! En dat is hoe ik ook leef en als men mij om advies vraagt, zal ik dat ook zeggen, luister naar je lichaam, gebruik je intuïtie, je gevoel, het is even opnieuw leren, dat luisteren naar, maar doe dat, en vergeet wat je leest of hoort. trek in dit of dat? Neem het dan!

X

Add a Response

Your name, email address, and comment are required. We will not publish your email.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

The following HTML tags can be used in the comment field: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <pre> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

%d bloggers liken dit: