Speedtest internet

laptop-698609_1280

Mijn vorige laptop was traag. Mijn nieuwe laptop is al iets minder traag, maar nog steeds traag. Tijd om de boel eens even aan een grondige speedtest te onderwerpen. Iedere leverancier heeft tegenwoordig op internet redelijk betrouwbare speedtests staan waarmee je eenvoudig je internetsnelheid kan controleren.

Wij hebben tegenwoordig Ziggo. Daar hebben we niet voor gekozen. We hadden geen keus. Wij hadden namelijk UPC en dat ging hier in de regio automatisch over op Ziggo. Ik ben er verder tevreden mee. Fijne klantenservice die je gratis kan bellen wanneer je maar wilt. Toen ik de vorige keer een extra kanaal wilde omzetten naar een goedkopere, werd dat meteen geregeld. Officieel had ik een maand opzegtermijn, maar ze zette het direct om. Ik hoefde er niet eens speciaal om te vragen. Geen dubbele kosten dus. Daarnaast heb je als Ziggo abonnee de mazzel dat je alle Formule 1 wedstrijden kan zien zonder daar extra voor te hoeven betalen, zoals dat eerst het geval was bij bijvoorbeeld Sport 1. Kortom, ik ben zeer tevreden. Behalve over mijn huidige internetsnelheid.

Speedtest dus. Ik zou 200 Mb internet moeten hebben. De speedtest gaf 20 Mbps aan. Dat was wel heel extreem laag. Ik ging nog even goed kijken. Misschien zag ik iets over het hoofd. Nog een keer. Toen kwam er 35 Mbps uit. Dat leek me alles behalve oké. Ik pakte mijn laptop op en ging naast de Horizonbox zitten. Ja, lach maar, maar mijn simpel ideeën kunnen soms verrassend goed uitpakken. Deze keer niet. Het maakt geen flikker uit. Mijn internet bleef traag. Goed, wat nu?

Naar de site van Ziggo. Aha, speedtest moet je niet op wifi uitvoeren, maar met bekabeld internet. Ik dook de kast in en pakte de mand met snoeren. Telefoonsnoeren. Coaxkabels. Antennekabels. Stekkerdozen. Internetkabel. Yes! Ik sloot de kabel aan op de Horizonbox en op mijn laptop. Speedtest aanzetten en gaan met die banaan. 45 Mbps. Dat zet ook geen zoden aan de dijk. Nog een keer. Nee, helaas. Ik kwam niet eens boven de 50 uit. Verder zoeken.

De internetkabel.

  • Gebruik een UTP-kabel met de classificatie CAT5E of CAT6.
  • Gebruik een onbeschadigde UTP-kabel, zonder zichtbare scheurtjes of knikjes.

Ik keek naar mijn treurig vergeelde oude kabel met wel honderde knikjes en geen classificatie te bekennen. Op naar de Gamma voor een UTP-kabel. Ik ging meteen voor het grote werk. Een CAT6. Niet zeiken om die paar euro. Gewoon doen. Hop, weer terug naar huis, kabel uitrollen en opnieuw de speedtest uitvoeren. Het begon goed. 132 Mbps. Dat is al een stuk beter! Maar nog steeds geen 200. Nog een keer. 84 Mpbs. Fuck. Nog een keer. 67 Mbps. De teleurstelling was groot. En nu dan?

Ik kon nog een aantal dingen checken, bijvoorbeeld de maximumsnelheid van mijn laptop. Die was helemaal oké. Opgerolde kabel? Nou, niet opgerold, maar hij is nieuw, dus echt strak is hij nog niet. We laten hem een nachtje uitgerold liggen. Ondertussen is het 8:00 uur en heb ik de speedtest opnieuw uitgevoerd. Helaas, helaas, helaas. Ik kom vandaag wéér niet boven de 100 Mpbs uit. Dat betekent dat ik NU met Ziggo ga bellen. Het is gelukkig niet druk. De wachttijd bedraagt gemiddeld vier minuten.

Oké, gelul. Er was helemaal geen wachttijd, maar ik vond dit muziekje gewoon heel erg chill.

Gebeld met Ziggo. Ze gaat alles voor mij resetten, want er zijn wel wat dingen niet helemaal goed ingesteld zijn via de Horizonbox. Ik moet even een kwartiertje de boel de boel laten en dan opnieuw opstarten. Zo gezegd, zo gedaan. Ik ga de caviakamer schoonmaken en kom erachter dat de andijvie op is. Ik wandel dus gelijk even naar de groenteboer. Een uurtje later start ik alles opnieuw op. Ik voer opnieuw de test uit en het begint hoopvol. 176 Mbps. Ik ga direct het wereldwijde web op en na een seconde of 30 is de snelheid weer verdwenen. Getverderrie. Nog maar een keer de test. Deze keer ben ik weer terug bij af. 76 Mpbs. Ik wil niet meteen weer aan de bel trekken. Controleer alles nogmaals en besluit nog een uur te wachten. Tot nu. 10:00 uur. Ik ga weer een test doen. Momentje.

De eerste meting kwam uit op 113 Mbps en de tweede op 136 Mbps. Absoluut beter dan vanochtend, maar nog steeds niet de 200 Mbps waar ik voor betaal. Ik probeer het over een half uur nog één keer en dan ga ik weer bellen. Ik zal trouwens ook eens naar de Media Markt bellen of die leenlaptop er al is, zodat deze laptop weer ter reparatie opgestuurd kan worden. Ik voel me echt zo’n zeikwijf, maar dat ben ik niet. Ik kom eindelijk eens een keer voor mezelf op. Goed zo, Marion.

Oké, ik heb geen geduld om nog een kwartier te wachten. Ik doe de test nu om 10:15 uur. Resultaat een bedroevende 73 en 106 Mbps. Bellen maar weer met de klantenservice. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik de mensen van Ziggo echt relaxt vindt. Je wordt nooit afgescheept met iets. Je klacht wordt altijd serieus genomen. Natuurlijk ben ik niet blij met deze situatie, maar om meteen te gaan klagen heeft gewoon geen nut. Zo zie ik het tenminste. Je bereikt ook veel meer als je gewoon vriendelijk blijft tegen elkaar. Goed, ze gaat alle scores van de afgelopen 20 uur doorgeven aan de collega’s die over de capaciteit van het internet gaan. Ze gaan ermee aan de slag. Normaliter moet zoiets binnen 72 uur verwerkt zijn. Ik ga dus volgende week dinsdag opnieuw testen. Wordt vervolgd. ♥

24 thoughts on “Speedtest internet

  1. Balen dat je betaald voor 200 en dan zo bedroevend weinig hebt. Wij hebben het ook wel eens gehad met kpn, inmiddels tevreden nadat we een nieuwe router hebben gekregen.

    1. Hopelijk is hier ook een oplossing voor te vinden. Het is echt irritant om iedere keer tig seconden te moeten wachten op iets. En dan moet het al helemaal niet te zwaar zijn, want vergeet het dan maar. Zucht..

    1. Nou even getest thuis… ik zit ook bij Ziggo, ze beloven met mijn abonnement 40 Mbit/s download en 4 Mbit/s upload snelheid. En de uitslag is… ik krijg iets meer snelheid dan ze beloven, namelijk 40.5 en 4.1 Mbit/s.

      Heb alleen draadloos, dus via WiFi, via de speedtest via Ziggo getest en op die van Telfort voor een dubbelcheck (maar beide gebruiken dezelfde test kwam ik achter).

      Ik hoop dat ze de snelheid voor je fixen.

  2. Wow, ik ben onder de indruk.

    Ik heb zelf ruzie gemaakt met een andere organisatie en heb nu spijt. Waarschijnlijk had ik met vriendelijkheid meer bereikt. Maar ik werd zo pissig om al die domheid. Ik ben er wel trots op dat ik boos werd. Want dat kost mij veel moeite 😉

    Ben benieuwd naar je vervolgverhaal.

    1. Ik blijf vaak weer iets te lang aardig, maar over het algemeen bereik je meer met vriendelijkheid. Mits je voet bij stuk houdt. Dat is voor mij een leerpuntje. Jaaa, je hoort het volgende week!

  3. Een hele herkenbare situatie. Alleen heb ik het tegenwoordig bij de KPN. Daar zou ik ook veel meer snelheid moeten hebben maar kreeg die uiteindelijk niet. Helaas! Hoe je dit bericht hebt getypt zo denk ik ook heel vaak haha. Dat ik mij bijvoorbeeld een zeikwijf voel, of denk slimme oplossingen te hebben.

    http://www.thismademyday.nl

    1. Oh nee! Lossen ze het niet voor je op? Ik vind dat toch wel een must. Ik ga er ook echt vanuit dat het beter wordt. Maar ja, ik ben nu eenmaal erg positief ingesteld. Beetje te denk ik af en toe.

  4. Haha wat een vaardigheden heb jij zeg! 😀 En fijn van Ziggo, dat je goed geholpen wordt! Nu maar hopen dat de MM de leenlaptop al heeft. Je zou toch zeggen dat er wel meer hebben dan één…

  5. Misschien heeft jouw internet gewoon even wat speed nodig en gaat het dan weer als een tierelier. 😉
    Wij hebben ook Ziggo en ons internet is ook altijd erg langzaam. Soms kan ik zelfs helemaal niks op mijn telefoon. Schijnt allemaal ook afhankelijk te zijn van de hoeveelheid apparaten in de buurt die actief zijn. Hoewel dat natuurlijk absoluut geen excuus is, ze horen gewoon waar te maken wat ze beloven. Misschien ga ik ook eens even die speedtest doen.

  6. Hey Marion,

    Oof herkenbaar probleem. Dit hadden wij ook, toen kregen we een nieuwe horizonbox (ook wij zaten trouwens eerst bij UPC) maar na een tijdje was het weer bagger. Internet viel ook steeds uit en enorm langzaam. Het lag dus aan de horizonbox met internet. We hebben nu een extra modem naast de horizonbox. De horizonbox gebruiken we nu alleen voor TV en we hebben een extra modem voor internet. Deze heeft de monteur paar weken terug bij ons gratis geïnstalleerd en het werkt nu goed. Al moeten we wel op 2,4Ghz en niet op 5 omdat bepaalde apparaten dat niet aankunnen en modem zelf niet beide kan aansturen (hoe jammer ook), maar het is wel een stuk verbeterd. Wij hadden tevens ook een zeer verouderde splitter, die hebben ze ook vervangen. Inderdaad goede service bij Ziggo, maar soms wel vervelend als je lang moet wachten op een oplossing hehe.

    Succes! Misschien eens vragen ook of het inderdaad bij jou ook aan de horizonbox ligt en misschien dat je een modem erbij moet hebben, mocht het nog niet werken straks.

    Liefs!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s