PDS en suikervrij

IMG_4669

De afgelopen twee maanden heb ik een serieus eetdagboek bijgehouden voor mezelf. Ik wilde erachter komen of ik ergens een verband kon ontdekken tussen mijn eetgewoonten en de toename van de pijnklachten door de PDS. Vandaag deel ik mijn bevindingen met jullie.

Als je het heel globaal bekijkt is er geen peil op te trekken. De ene keer heb ik meer pijn als ik donker volkorenbrood heb gegeten in plaats van fijn volkoren en een week later heb ik nergens last van. Dan lijk ik weer last te hebben van tomaat of paprika en een volgende keer heeft het geen enkel effect. Eigenlijk kan ik wel zeggen dat ik het sterke vermoeden heb dat er niet echt één specifiek soort eten is wat mijn klachten verergerd. Ik heb gewoon pech. Ik heb PDS.

Toch ga ik iets uitproberen en dat is suikervrij eten. Laat ik voorop stellen dat ik er eigenlijk niet in geloof. Er zijn zoveel dagen dat ik een reep chocola of een toetje met slagroom heb gegeten en nergens last van heb de volgende dag. De kans is nihil dat het gaat werken, maar ik ben wanhopig. De pijn neemt zo enorm toe de laatste weken. Mijn medicatie is al opgehoogd en ik weet dat het bij deze grillige ziekte hoort, maar ik leg me er niet zomaar bij neer. Ik wil het gewoon een kans geven.

Als ik terugkijk naar wanneer mijn klachten zijn toegenomen, is dat eigenlijk vanaf het moment dat ik echt begon te herstellen van mijn eetstoornis. Mijn aller- allergrootste angstvoedsel was suiker. Ik at niks, maar dan ook niks met suiker. Geen koek. Geen snoep. Geen toetjes. Geen zoet broodbeleg. Helemaal niks. Langzaam aan ben ik mijn angst voor suiker gaan overwinnen en het zou kunnen zijn dat daarmee ook mijn PDS-klachten zijn toegenomen. Met de extreme nadruk op zou kunnen. Sinds ik hersteld ben van mijn eetstoornis ben ik anti-dieet geworden en dat is natuurlijk niet zo gek. Als je 25 jaar lang extreem veel met eten bezig bent en je kan dat eindelijk loslaten, dan is het laatste wat je wilt weer op dieet gaan. Ik noem het dan ook maar niet echt zo. Ik ga gewoon even alle suikers weglaten om te kijken wat het effect is op de pijn die ik de laatste tijd heb. Baat het niet dan schaadt het niet.

Eet ik zoveel suiker dan? Dat valt reuze mee, maar ik ben wel verknocht aan toetjes op het moment. Het liefst sojavla van Alpro. Zit bomvol met suiker. Daarnaast eet ik regelmatig chocoladepasta en jam op brood. Pannenkoeken met stroop zijn ook favoriet en krentenbollen. Heerlijk! Maar wel allemaal gevuld met suiker. De komende vier weken ga ik dat allemaal achterwege laten. Dat betekent dat ik tot maandag 12 december geen suiker meer eet. Ik ga goed bijhouden of mijn klachten afnemen en wat er gebeurt als ik daarna weer suiker ga toevoegen. Ik weet dat PDS niet te genezen is, maar ik kan in ieder geval proberen het allemaal zo draaglijk mogelijk te maken. Ik hou jullie op de hoogte.

Fijn weekend. ♥

About the Author

Posted by

Categorieën:

Chronisch ziek

66 Reacties

Dat weet ik niet zeker, omdat ik daar toen niet zo mee bezig was. Pijn, daar stond ik niet bij stil. Ik ging overal dwars doorheen. Het kan dus ook een mentale kwestie zijn, ik weet het niet. Ik moet het gewoon maar allemaal uitproberen.

Succes meid. Ergens hoop ik voor je dat het helpt, maar toch hoop ik ook weer dat het niks uitmaakt, zodat je niet weer zo ontzettend met eten bezig hoeft te zijn. Sterkte!

Veel succes, Marion. De diëtiste waar ik een paar keer bij geweest ben, zei me dat wanneer je iets eet wat je niet verdraagt je dat daarom niet direct of zelfs niet de volgende dag merkt, maar soms maar een paar dagen erna. En dan wordt er ook ergens iets platgelegt ofzo, waardoor je wanneer je op dat moment iets anders eet dat je niet verdraagt je lichaam daar niet op reageert en je dat dus niet merkt. Dus dat zou wel kunnen verklaren waarom je gen verband ziet tussen het eten van bepaalde voedingsmiddelen en je klachten.

Ingewikkeld hoor, suiker is natuurlijk sowieso al fout, maar het kan even zo goed door wat anders komen. Probeer het jezelf niet te moeilijk te maken.

Op suiker na, verschillen de soorten producten heel erg dan tussen die twee perioden? Misschien kan het aan iets anders liggen (en heeft iemand anders daar al over geschreven? 🙂 )

Hoop dat het je helpt!

Vooral suiker. Er zal ook geen oorzaak te vinden zijn, de PDS kom ik niet meer vanaf, maar klachten verminderen is het proberen waard. Zuivel heb ik al geprobeerd. Dat was het in ieder geval niet. Gelukkig 😀

Ik ben de laatste maanden ook op mijn zout- en suikergebruik gaan letten. Gewoon omdat ik van nature een aanleg voor suikerproblemen heb (diabetes in de familie) én moet letten op mijn bloeddruk. Ongelooflijk in hoeveel zaken (veel) zout en suiker zit. Je moet maar onze nationale TV-kok Jeroen Meus aan het werk zien, en je weet al hoe laat het is…
De oplossing bij ons is zoveel mogelijk zelf klaarmaken (geen bereide toestanden kopen) en het koekjesgebruik minimaal te houden. Met het eten van een lekker stuk fruit heb je zeker al voldoende suikers binnen.

Ik ga ook niet hysterisch doen. Daar geloof ik niet in, behalve als het echt een noodzaak is zoals het zout bij hoge bloeddruk of zo. Ik eet en drink normaal, maar de echte zoete spullen (koek en snoep en zo) dat laat ik achterwege. Ja, ik hoop het ook. We gaan het zien.

Hee nichie,

Wat herkenbaar ook wel weer.. Ik heb natuurlijk al vanaf jongs af aan eczeem en soms lijken dingen heel herkenbaar.. De pijn, de energie die het kost, de oorzaken die je zoekt of denkt… Ik heb 10 jaar terug van alles geprobeerd met alternatieve geneeswijzen en homeopaten. Na veel ellende heeft het me als enige opgeleverd dat ik weet dat ik reageer op varkensvlees, dat eer ik dus niet meer.
Sinds ik me zekerder voelde en meer controle had over stress e.d. Leek het heel goed te gaan. Totdat die momenten ontstaan dat het keihard terugkomt over je gehele lichaam en je de gehele controle kwijt bent… Radeloos ben je dan, geen idee wat je moet doen..
Normaal in de zomer gaat het goed bij mij, door werkstress dit jaar helaas niet. De winter is altijd een moeilijkere periode, maar afgelopen maand was hel, ik zat helemaal onder de eczeem en krabwonden.. Bewegen deed overal pijn..
Op moment dat ik allergie medicatie trouw dagelijks innam werd t eczeem minder. Ik heb de dokter dus gevraagd om allergiepilletjes.. Sinds ik die heb ben ik binnen 2 weken echt enorm hersteld!
Wat ik er mee bedoel te zeggen is, het blijft soms gissen, maar luisteren naar je lichaam en de singalen zijn altijd goed. gezonde dingen hiervoor onderzoeken lijkt me altijd een hele goede zaak. Er komen altijd weer betere tijden! Ga zo door meis!

Oh wat shit is dat toch! Ik herken het allemaal ja. Fijn dat je nu goed hersteld. Ik heb nu met de kou direct ook overal plekken (niet in verhouding met jou hoor), maar het is om gek van te worden. Laat staan hoe het voor jou voelt. Het zal vast en zeker gissen blijven. Helaas. Maar ik moet het proberen dit, want iedere keer de trap opkruipen word je ook niet blij van. Betere tijden komen er sowieso. 30 december bijvoorbeeld. De leukste dag van het jaar!!! 😊

Hoi Marion, dit is niet bemoeizuchtig bedoeld hoor en wellicht heb je dat al eens bekeken en ik heb ook totaal geen idee of het iets met PDS te maken kan hebben. Maar ik bedacht me op het moment dat je veel vezels eet maar er te weinig bij drinkt, dan wordt het ook moeizamer om de vezels uit je lichaam te krijgen. Heb je in je eetdagboek ook het drinken bijgehouden? want misschien dat je die ene dag met volkorenbrood bv minder hebt gedronken dan bij de andere dag met volkorenbrood en misschien dat je daarom meer last ervaart om de vezels weer het lichaam uit te laten komen. Het was zo maar een gedachtegang hoor 🙂 verder succes met het suikervrij eten toegewenst, dat is toch nog best een lastige opgave, omdat er zoveel verstopte suiker is, alleen al in je brood zit suiker. Die vla van de alpro is inderdaad lekker 🙂 maar ik heb mezelf momenteel op de ongezoete sojayoghurt van de AH gezet voor mijn gezondheid, die is ook wel lekker en voordeliger dan die van alpro. groetjes Rianne

Ja, klopt hoor, vocht is heel belangrijk! Ik drink iedere dag meer dan twee liter. Ik blijf wel gewoon brood eten. Eerst maar eens alle suikers in snoep, vla etc achterwege laten. Mocht het effect hebben dan kan ik altijd overstappen op compleet suikervrij.

Hey Marion
goed plan.

Zelf heb ik ook veel veranderd, al is er bij mij nog een ander defect.

Ik heb me ook erg verdiept in wat voedingsdingen ook bij auto immuunaandoeningen/pds etc. ik weet niet of je op tips zit te wachten maar je mag me altijd mailen!

Heel veel sterkte hoor en ik hoop echt dat het effect heeft!!!

fijne dag!

Via de HS forums heb ik daar heel veel over gelezen. Het is heel ingewikkeld en het effect is ook nog bij iedereen verschillend. Bedankt voor je aanbod, ik zal het onthouden!

Hoe bedoel je? Ik ga gewoon vier weken alle koek, snoep, toetjes en alles waar overmatig veel suiker in zit weglaten. Geen zoet op brood, maar kaas en zo. Yoghurt ipv vla.

Oke….ik hoopte op een lijstje met wat je dan allemaal wel kan eten omdat er bijna overal suiker inzit.Eigenlijk zou ik dat als diabetespatient zelf moeten weten, maar ik ben niet zo’n goede patiënt.Heftig hoor…geen macaroni meer 😉

Succes en ben erg benieuwd naar je bevindingen, als mede PDS-hebber. Mijn PDS hangt heel erg samen met stress, en niet zo zeer met wat ik eet. Hoewel ik wel de laatste jaren bewuster omga met mijn voeding (en ook weet welke mijn klachten soms wel wat verergeren, in combi met stress)

Stress is ook een enorme factor! Dat merk ik dan vooral aan de HS. Artsen zeggen ook dat er geen dieet is om je problemen op te lossen, maar ja, je probeert wat als je zoveel pijn hebt. Ik hou je op de hoogte!

Het verbaasd me echt geen moment dat je er niet echt een lijn in kan trekken, dat is pds, wat mensen verder ook beweren. Ik heb dagen dat ik friet en chips kan eten, andere dagen dat mijn darmen ervan stilvallen, maar ook momenten dat ze net de werking weer stimuleren. Ik heb ook nog geen oplossing gevonden. Gezond eten, bewust eten en als ik merk dat ik een periode heb dat iets misvalt, even omschakelen naar iets anders.
Ik ben benieuwd of suikervrij voor jou werkt. Suiker beperken werkt bij mij wel wat maar het effect als ik het volledig laat is miniem… maar bij jou lijkt de pds wel wat erger dus misschien werkt het ook beter!
En veel drinken, vooral water, dat is belangrijk. Dat heeft voor mij het grootste verschil gemaakt. Al lees ik dus wel dat je behoorlijk goed drinkt 🙂

Ik geloof er zelf ook niet echt in, acht de kans heel erg klein, maar vind het een dusdanig kleine moeite dat ik het toch wil proberen. Al geeft het maar iets verlichting. Volgend jaar wellicht ook een proef met nieuwe medicatie waar ik aan hoop mee te mogen werken. Ja, drinken is een must! Was in het begin wennen, maar nu drink ik met gemak twee flessen water naast mijn gewone drinken. Heel af en toe als ik onderweg ben vergeet ik het. Dat gebeurt gelukkig niet zo vaak 😉

Idem hoor, ik vergeet water mee te nemen voor onderweg en dan drink je natuurlijk minder. En als ik ergens ben, durf ik teveel andere dranken drinken en dat telt niet als drinken…
Ik ben benieuwd naar het resultaat en hoop voor je dat het toch wat uitmaakt!

Ik eet zonder tarwe en soja omdat ik pds heb. Ik heb nog steeds last van m’n darmen maar dragelijk. Hopelijk gaat het bij jou ook zo werken met suiker. Succes met het laten staan van die lekkere dingen!

Mijn moeder heeft ook pds en heeft ook meer last als ze veel zoet op heeft. Dus zo’n gek idee is het niet! Verder heeft ze ook last van wit meel (brood, cake, taart), pasta’s, te veel koffie, noten. Misschien wel meer maar dit is even uit m’n hoofd. Dus ik zou zeggen: succes!!

Haha ja, bij te veel koffie inderdaad! Gelukkig maar, want zelf kan ze ook niet echt zonder. Maar dat is wel echt een ding. Als ze te veel op heb (en de grenshoeveelheid is voor iedereen anders) dan heeft ze toch een last. Nja, genoeg dingen om uit te proberen. Baat het niet dan schaadt het niet. Succes!

Hee Marion, naar voor je dat je (weer) zo’n pijn hebt! Manlief hier heeft iets vergelijkbaars en heeft vooral baat gehad bij het scheiden van eiwitten en koolhydraten. Dus geen kaas (eiwit) op brood (koolhydraat), geen aardappelen en vlees, maar aardappelen en groente OF vlees en groente. Enfin, you get the picture… ken je dit? Daarnaast overigens eet hij (en ik ook) ook geen suikers, geen beesten EN geen (vrijwel) zuivel

Ja, ik ken het dieet van groepen scheiden. Tenminste ooit over gelezen. Ik eet zelf geen vlees en weinig zuivel. Het zal een lange weg worden om uit te zoeken wat helpt en wellicht kom ik er nooit uit. Volgens de artsen is er geen dieet voor, dus de kans is groot dat ik het voor Jan Lul doe. 😆

Een dieet heb ik nooit echt gevold , omdat deze meestal een modetrend volgen die haaks staan tegenover mijn wereldbeeld ( bovendien ben ik een beetje dwars van aard , hihi ) .
Daarintegen ben ik inmiddels wel een ervaringsdeskundige in uittesten of een bepaalde voedingsstof of voedsel effect had/heeft op mijn ziektes , en hierin ben ik ook wel tot extreme af gegaan , onder het mom baat het niet ………….., nou was dat even een tegenvaller zeg , want schade kan het wel degelijk geven. Niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk , maar dat hoef ik jouw niet te vertellen . Het is echt heel moeilijk om uit te zoeken waar je nu wel of geen last van krijgt omdat er zoveel factoren meespelen , je lichamelijke gezondheid, je geestelijke gezondheid , je stressmomenten en je hormoonspiegel (laatste word vaak vergeten ) maken het eigenlijk te complex om uit te zoeken , deze omstandigheden zijn bijna nooit hetzelfde. Ik heb het geluk dat ik echt weet dat ik niet tegen lactose kan, en verder is het op letten op je lichaam, die geeft het meestal al aan . Als je moe bent bv. en je negeert dat gaat je lichaam op steeds meer dingen reageren , dus ook je darmen op voedsel, terwijl je als je je goed voelt je helemaal niet reageert op datzelfde voedsel . Eigenlijk zijn dat de momenten om te testen , maar ja dan ben je er meestal niet mee bezig .
Wat voor mij het beste werkt is , als ik last heb wat helpt op dat moment het beste, zodat het zo snel mogelijk over is , liggen met een warme kruik, kopje kamille thee, licht verteerbaar voedsel, een appel, yoga oefening , boek lezen, netflixen etc. En daarna rustig weer alles eten en drinken wat je altijd doet . Verder neem ik wel elke dag , meestal voor ik naar bed ga een grote theelepel honing van de imker ( niet verhit zoals uit de winkel ), dit is een natuurlijke antibiotica . Verder doe ik nog wel meer met kruiden , zoals bv. gemberpoeder over zwaar en vet voedsel in de winter , dan valt het niet zo zwaar op de maag , en nog wel wat van dat soort dingen , maar niet als moeten elke dag, meer uit leuk om te koken met kruiden in seizoenen .
Liefs, Nicky

Veel succes alvast! Ik hoop dat je snel toch iet of wat van oplossing kan vinden zodat de pijn iets kan bestreden worden!
Wat bij mij al een immens verschil heeft gemaakt is alle frisdrank uit mijn leven bannen (één glaasje cola light per week gun ik mezelf maar daarna heb ik het weer zitten), zo goed als niks van gefrituurde dingen meer eten, intens bewegen (hardlopen, zwemmen, …), zoveel mogelijk fruit eten en de dag altijd starten met havermout waar ik kaneel onder meng en zo weinig mogelijk vettige dingen eten. En last bit definitely nor least, een zo stressvrij mogelijk leven leiden
You never know, hè; )

Frisdrank en frituur eten we hier al jaren niet meer, daar zal het niet aan liggen. Vooral eten met schil en pitjes is een probleem. Ik vrees dat ik het vooral van de artsen moet hebben de komende tijd.

Ik kreeg vroeger ook altijd al meteen last als ik niet goed had geslapen.
Weinig slaap gaf standaard buikpijn/klachten.
Inmiddels is mijn situatie natuurlijk anders, omdat ik vrijwel mijn bed niet meer uit kom.
Maar misschien kun jij ook eens in de gaten houden of je meer pijn hebt als je een slechte
nachtrust hebt gehad of gewoon erg moe bent.
Niet dat je daarmee de opposing zou hebbeb, maar wel een klein stukje van de puzzel misschien.

Add a Response

Your name, email address, and comment are required. We will not publish your email.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

The following HTML tags can be used in the comment field: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <pre> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

%d bloggers liken dit: