Persoonlijk

Is er een bijbelkenner in de zaal?


Getagd: .

Ik kocht een bijbel. Een jaar geleden of zo. Zo’n echte. Zo’n mooie. Zo’n hele oude. Ik begon, zoals het een bijbellezer betaamt, in Genesis. Mijn hemel, wat een zware dobber. Die taal van toen, zeg! Nee, niet te doen. Daarom kocht ik afgelopen week de NVB. Of de BNV. Of de NBV. Geef me een minuutje. Ik zoek het op.

Het is de NVB. De Nieuwe .. Nee! Het is de NBV: de Nieuwe Bijbelvertaling. Ik kocht de Nieuwe Bijbelvertaling. Nu ben ik als kind christelijk opgevoed en ken ik heel wat bijbelverhalen, maar dat zijn meer de verhalen die iedereen kent. De geboorte van Maria, de kruisiging van Jozef, Abraham die een foute appel vrat, David die een struik in de fik stak, de tien geboden van Mattheus de Doper en die klootzak van een Barabbas die Noach in een rieten mandje de Nijl op duwde. Die verhalen, die ken ik allemaal wel, Nee, ik ben toe aan iets nieuws. Dus, beste bijbelkenners, welk bijbelboek raadt u mij aan? β™₯

P.s. Ik doe wel lollig, maar ik meen het serieus. Ik heb hier echt een bijbel liggen en wil heel graag inspiratie uit de bijbel halen en meer kennis opdoen. So, let me know.

29 Comments

  • Ik wil het ook altijd nog eens lezen, maar kom er ook niet door. Er bestaat ook iets van de bijbel in normale taal of zo, maar zelfs die vond ik vrij heftig. voor de kinderen heb ik op de rommelmarkt eens n kinderbijbel gekocht. eerlijk gezegd vind ik die het meest leesbaar, haha! serieus! t proberen waard in ieder geval.
    was dat niet mozes in dat mandje trouwens? naja vast niet, ik weet er niks van

  • Haha, ik was toch even in de war toen ik je blog las! Maar zonder gekkigheid, heb je toevallig de NBV Studiebijbel? Zo’n dik oranje boek? Ik gebruik hem voor mijn studie en hij is erg fijn en uitgebreid. Er zitten o.a. landkaarten in, achtergrond informatie, foto’s, analyses. Heel interessant! Zelf wil ik nog altijd de Bijbel voor ongelovigen lezen. Daarin worden bekende Bijbelverhalen opnieuw verteld vanuit het perspectief van een ander, onbekender personage

    • Hihihi! Uh, hij is wel deel oranje. Met een beetje grijs erdoor en vage letters. Misschien Hebreeuws? Er staat in ieder geval niet op dat het een studiebijbel is. Wel kaartjes voor en achterin. Ik zal een foto plaatsen morgen 😊 Iemand anders zei dat ook ja, de Bijbel voor ongelovigen. Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

      • Die ken ik niet… Maar (nu ik) even serieus: ik vind het een mooie poging van je hoor. Ik heb het geprobeerd toen mijn schoonvader alleen achterbleef na het overlijden van mijn schoonmoeder, en zij waren beiden erg gelovig. Ik heb me toen een paar jaar in de bijbel en het (christelijk) geloof verdiept, om te proberen te ontdekken wat ZIJ er nu in zagen… ’t is me niet gelukt. Maar een mooi verhaal vind ik de barmhartige Samaritaan: Lucas, hoofdstuk 10 verzen 25 tot 37. De parabels van Jezus zijn sowieso mooi… ongeacht of/wat je gelooft…

  • Begin in ieder geval niet met Genesis πŸ˜‰ =P
    Hooglied is zeker … interessant. En ik denk dat je Prediker ook nog wel mooi zou kunnen vinden om te lezen. Het evangelie van Johannes, omdat een ander perspectief soms goed is πŸ˜‰

  • Bijbel in Gewone taal (of evt het Boek) is misschien wat makkelijker te begrijpen.
    Inderdaad beginnen bij het Bijbelboek Johannes (1e boek in het Nieuwe Testament),
    zelf vind ik de Psalmen ook heel mooi om te lezen.

  • Hooglied, Spreuken en Psalmen zitten wel mooie verzen bij. Openbaringen is wel interessant om te zien hoe dichtbij het einde van de wereld is. πŸ˜‰
    Ik denk overigens dat er in de nieuwere vertalingen veel verloren gaat van de oorspronkelijke teksten. Aan de andere kant moet ik toegeven dat ik al minstens twintig jaar geen bijbel gelezen heb. Maar daarvoor dus wel alle vertalingen van Genesis tot Openbaringen doorgeworsteld.

  • Als atheΓ―st ben ik niet de juiste persoon om die vraag te beantwoorden. Ik ben wel christelijk opgevoed en mijn moeder nam me jaren mee naar haar ‘geloof’ dus heb ik de bijbel ooit wel gelezen. Het origineel was, als ik me niet vergis, deels in het Hebreeuws en deels in het Grieks geschreven. Dus wens ik je heel veel geluk als je dit in de oorspronkelijke versie wil lezen. Voor het overige zijn er danig veel verschillende vertalingen dat een mens al vlug door de bomen het bos niet meer ziet. Je bent toe aan iets nieuws? De Koran misschien? Of het boek van Mormon? Anders zou ik je ‘In de ban van de ring’ aanraden,
    mvg

  • Hoi hoi
    Wat leuk!

    Ik vind sommige stukken behoorlijk taai (geslachtsregisters) of moeilijk (profetie van jesaja/jeremia) zeker zonder uitleg erbij.
    In het nieuwe testament staan bijzondere verhalen over Jezus, de bergrede (mattheus 5) en in Johannes over de liefde.
    Openbaring is ook niet heel eenvoudig evenals Romeinen.
    Het is gewoon zo dat er vaak een diepere betekenis is, en ….dan verschilt het soms ook nog hoe het vertaald is vanuit de grondtekst! Dus dan kan een woord op meerdere manieren uitgelegd worden. Bijv het woord liefde kan vertaald zijn vanuit agape of andere woorden van liefde en dat zijn nuances maar in een uitleg snap je het dan.

    Ik heb het verhaal van Ruth altijd een mooi verhaal gevonden.

    Succes!!

  • Zelf blijf ik bij het Genesis verhaal hangen, maar dan de uitgebreide versie met Lilith, en nee die vind je niet in de bijbel. Nog een mooi verhaal vond ik werkelijk de geboorte van Maria, want daar hangt ook een luchtje aan πŸ˜‰ Anyway veel plezier met lezen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s