Kundalini Yoga

mudra-2307822_1280

Vanaf 11 januari 2018 ga ik starten met Kundalini Yoga. Kundalini Yoga is een veelzijdige yogavorm. Dynamische lichaamsoefeningen worden gecombineerd met krachtige adem technieken, mantra’s en meditaties. Naast de lichamelijke effecten van het rekken van de spieren en het versneld afvoeren van afvalstoffen, kan Kundalini Yoga ook inzicht geven in emotionele blokkades en angsten. Het kan onder andere helpen bij:

  • Herkennen en reduceren van stress
  • Toename van fysieke en mentale flexibiliteit
  • Het in balans brengen van het zenuw- en klierstelsel
  • Verbetering van persoonlijke communicatie
  • Het tegengaan van slapeloosheid, hoge bloeddruk en cholesterol en depressiviteit

Ik heb al met een deel van Kundalini Yoga kennis gemaakt via de online cursus van Carrie Anne Moss (inderdaad, dat is één van de hoofdrolspeelsters uit de Matrix trilogie). Tijdens deze cursus heb ik al gemerkt hoe intens deze vorm van yoga is. Het is echt de Yoga van het Bewustzijn. Het brengt intense rust en versterkt je innerlijke kracht; je ervaart de helderheid en puurheid van je ziel. Je intuïtie wordt sterker en sterker. Zo’n cursus is echter op een gegeven moment klaar en daarnaast merkte ik dat ik behoefte had aan nog meer diepgang. Ik wist echter ook dat lessen volgen voor mij niet haalbaar zou zijn. Dat zou te zwaar zijn, te intensief. En toen zag ik een paar dagen geleden tot mijn grote geluk dat er hier in Wageningen een variant van Kundalini Yoga gegeven wordt, namelijk Gentle Kundalini Yoga. Op de site las ik de volgende informatie:

Juist als je beperkt bent in je beweging, omdat je een blessure hebt, ziek bent of ouder wordt, heb je baat bij yoga. Gentle Yoga leert je bewegen binnen je grenzen. En soms liggen die grenzen verrassend verder dan je dacht.

Gentle Yoga wordt gegeven vanuit de traditie van Kundalini Yoga. Dynamische en rustige oefeningen, ademhalingsoefeningen, klankheling (mantra’s) en meditatie maken onderdeel uit van de les. Gentle Yoga kenmerkt zich door een ander tempo. De oefeningen zijn rustiger, niet te lang en niet te zwaar. Gentle Yoga staat in het teken van persoonlijke aandacht en stapsgewijze opbouw.

Bij Gentle Yoga ligt de nadruk op het langzaam ruimte maken in het lichaam zodat de energie vrij kan stromen. Tegelijkertijd wordt kracht ontwikkeld. Speciale zorg is er voor fragiele gebieden van het lichaam als de nek, knieën, schouders, lage rug en enkels.
Gentle yoga stimuleert het zelf-helend vermogen, versterkt innerlijke kracht en immuunsysteem, verbetert de circulatie en ademhaling.

Dit zou wel eens precies kunnen zijn wat ik nodig heb. Over twee weken beginnen de lessen. Ik hou jullie op de hoogte. ♥

11 reacties op ‘Kundalini Yoga’

  1. Ik las het al bij je reactie, wat leuk joh! Bijzonder dat dit zo dicht bij jou in de buurt zit. Of het zo moet zijn.
    Over dichtbij jezelf blijven gesproken, zowel de samenwerking met de docente als de kundalini yoga zelf zijn bij uitstek mooie gelegenheden om hiermee te oefenen. Tenminste zo ervaar ik het zelf altijd. (ik type deze reactie terwijl ik naar de top 2000 kijjk/luister, geen goed idee, is echt verslavend, kan me helemaal nergens op focussen, ha, ha)
    Net als jij als kan ik ook niet standaard meedoen. Het mooie aan kundalini yoga vind ik dat je altijd wel iets kunt doen, omdat het uit zoveel verschillende elementen bestaat en het naar behoefte aangepast kan worden. Het raakt mij ook steeds weer. En de muziek, de mantra’s, zo mooi. Ik weet niet of je hem al kent, maar de live versie van Ong Namo van Snatam Kaur op You Tube is een van mijn favorieten op dit moment. Het is me tot nu toe niet gelukt het droog te houden tijdens het luisteren hiervan. En Servants of Peace van haar, ook een aanrader.

    Jij hebt al wel veel ervaren tijdens die cursus van Carrie Anne. Wat ik nog lastig vind is als ik veel tegelijk moet doen (mudra, beweging, mantra, ademhaling) ik weinig ruimte meer overhoud om echt die stilte te voelen. Die bereik ik wel bij rustige kriya’s en meditaties. Daarin is het ook weer erg luisteren naar wat ik zelf nodig heb op een bepaald moment.

    Wat een mooi overzicht aan kriya’s en meditaties per thema op die website trouwens, meteen even bewaard. Dankjewel voor het delen!

    Ik ben erg benieuwd wat het je gaat brengen. Maar hoe het ook loopt het brengt je altijd iets waar je weer mee verder kunt. Heel veel succes en plezier, ik hoop dat je daar je plekje gaat vinden. En ontzettend stoer trouwens dat je dit aangaat.

    En nu weer terug naar de top2000 🙂

    Liefs!
    Alice

  2. Fijn dat we vandaag nog kunnen reageren.
    Jou blogjes hierover zal ik met interesse volgen. De keren dat ik vol goed moed aan yoga ben begonnen zijn altijd mislukt. De beloften dat het echt voor iedereen goed te doen was werden niet nagekomen en speciale aandacht en hulp bij oefeningen al helemaal niet. Ik liep altijd bij de eerste oefening al achter, dan moest je weer opstaan en voor dat voor elkaar was was de oefening al halverwege/

  3. Ben heel benieuwd!! De effecten die genoemd worden spreken me heel erg aan! (afvalstoffen/stress etc).
    Leuk dat je ons op de hoogte wilt houden.

    Je blog ziet er prachtig uit!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.